Praktijkopleiders bij Welkom-Kind Lelystad e.o.
Een groot aantal gastouders dat is aangesloten bij Welkom-Kind ondersteunt ook studenten in het verder ontwikkelen van hun kennis en kunde middels stageplaatsen, oftewel zijn praktijkopleiders.
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Beroepsonderwijs en bedrijfsleven werken samen in SBB om studenten de beste praktijkopleiding te geven met uitzicht op een baan. Bedrijven krijgen zo steeds de vakmensen die ze nodig hebben. Welkom-Kind Lelystad e.o. ondersteund haar gastouders hierin.
Begeleid je een stagiaire of wil je dat gaan doen? Kijk dan regelmatig op de site van S-BB: https://www.s-bb.nl/tips
In het najaar zal Welkom-Kind een workshop facilitairen voor beginnende praktijkopleiders. De avond is echter ook waardevol voor de reeds ervaren praktijkopleiders.
We hebben keuze uit 3 mogelijkheden. Wat spreekt je het meest aan?
- Matching en voorbereiding
Kennismaken met elkaar en leren kennismaken
- kennis laten maken met elkaar
- oefenen met het stellen van open en nieuwsgierige vragen
- oefenen met luisteren, samenvatten en vragen stellen
Welke student past bij mij?
- beknopt profiel maken van de gewenste student
- weten waar op te letten bij het aannemen van een student
Bpv-protocol en onderwijstermen
- wat wordt er van de praktijkopleider verwacht en wat kan hij verwachten van de onderwijsinstelling, de student en SBB?
Opleidingsplan praktijkopleider
- toepassen methode om studenten planmatig op te leiden in het leerbedrijf
2. Begeleiding
Motiveren
- handvatten om de manier van begeleiding beter te laten aansluiten op de behoeften van de student
Feedback
- het aanspreken van de student op zijn gedrag, zodanig dat die zijn gedrag wil veranderen en de relatie goed blijft
Instructie
- bewust van eigen vakkennis en kunnen aansluiten bij de ontwikkeling van de student
- kunnen benoemen van het leerdoel
- geven van korte en bondige instructie
- checken of de student de opdracht begrepen heeft
3. Beoordeling
Voortgangsgesprek
- een ontwikkelgesprek kunnen voeren
- denkkracht bij de student kunnen neerleggen
- luisteren, samenvatten en doorvragen
Beoordelen
- student zo objectief mogelijk beoordelen tijdens de ontwikkeling in de bpv-periode
- inschatting kunnen maken waar de student zit met het gevraagde eindniveau en de aanwezige ontwikkelmogelijkheden
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.